Julia Haglöf, 29, delägare och VD på Sacci AB, var en av 6 finalister i den nationella finalen för utmärkelsen EY Entrepreneurial winning woman 2023. I samband med förra torsdagens galakväll i stadshuset, Blå hallen i Stockholm, tog hon emot utmärkelsen Entrepreneurial Winning Women 2023.
Juryns motivering löd:
” Vinnaren har gjort en resa som kanske har överraskat alla – förutom sig själv. För att tro på sig själv, en stor portion mod, nyfikenhet och oräddhet krävdes när hon för några år sedan tog sig an den uppgift som hon idag sköter med bravur. Blandar man ett gammalt bolag med en yngre entreprenör och ett sinne som ser enbart möjligheter, då kom framgångarna – även om man kan ärva en gammal affärsidé som en tung ryggsäck. Som pristagaren själv utryckte det: jag gjorde det med mod, tid och ett jäkla driv. ”
Julia är fjärde generationen Haglöf och barnbarnsbarn till Wiktor Haglöfs som 1914 grundade varumärket Haglöfs. Det som utmärker Julia’s entreprenörsresa är att hon som 21- åring gick in som delägare i det anrika 110 år gamla bolaget Sacci, som är en avknoppning till Haglöfs, när hennes pappa hastigt omkom i en olycka. Den följande tiden kom att präglas av att hantera den patriarkala struktur som branschen erbjöd där Julia som ung kvinna fick kämpa för att ta plats. En önskan fanns om att köpa ut Julia och hennes syster ur bolaget, en summa presenterades tillsammans med kommentaren ”- Tänk Julia, hur många handväskor du kan köpa för det här beloppet”. Det vart vändpunkten.
Julia började studera PR & kommunikation, klev in som marknadschef i bolaget som 23-åring, blev sälj- och marknadschef som 25-åring och revanschen kom på riktigt sommaren 2021 då hon och systern förvärvade samtliga aktier i Sacci efter att ha lagt ett bud på sin farbrors aktier. Veckan efter förvärvet avsätter hon hela styrelsen och dåvarande Vd:n, en ny styrelse tillsätts och Julia kliver själv in som VD, 27 år. En ny affärside, vision och affärsplan implementeras tillsammans med en ny ledningsgrupp.
Idag, snart 3 år efter förvärvet, har bolaget ökat omsättningen från drygt 50 till 110 MSEK, ökat lönsamheten radikalt och genomför 13 rekryteringar. Planen för framtiden är nu att nå ”All carriers on earth” genom att gå ut med produkter på konsumentmarknaden och bygga en mångmiljonfastighet där produktion och försäljning ska ske med egna produkter helt Made in Dalarna.
Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year, Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group. För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se