Möt systrarna Karin Alfredsson och Linda Eriksson, uppväxta i en kreativ entreprenörsfamilj i modebranschen, och som själva alltid har något nytt projekt på gång. Systrarnas mamma, Ingrid Pettersson, gjorde succé med sitt företag GareDeRobe tidigt 2000-tal, med klassiska kavajer. De såldes bland annat i Karins egen modebutik i Göteborg. Kavajerna tillverkas ännu idag och säljs via webbshop och showroom i Askim.
Karin och Linda blev tidigt engagerade i mamma Ingrids företag där de lärde sig service och kundvård, försäljning och marknadsföring, vilket gett värdefulla kunskaper och insikter om för- och nackdelar med entreprenörskapet. De bär med sig minnen från mamma och mormor som flitigt använde uttrycket ”Som du blir klädd blir du hädd”. Och man kan säga att har danat väg för den sysselsättning de ägnar sig åt idag. Att vara rätt klädd vid rätt tidpunkt gör att du blir bättre mottagen, lyssnad på och får bättre service. Detta gäller även åt andra hållet, om du som exempelvis är säljare har rätt uttryck i din klädsel så får kunden högre förtroende för dig, säger Linda.
Intresset för mode och stil har gått i arv, men främst är ändå intresset för att hjälpa andra att nå ut och bygga sina varumärken genom det egna konceptet Digital Styling. Även om de båda har varit anställda på ett internationellt företag de senaste åren, Karin med försäljning och Linda med webb och sociala medier, så vill de nu satsa på sitt eget igen.
Det bästa vi vet är när vi får dela med oss i egenskap av “Karin & Linda – Digitala stylister”. Vi hjälper småföretagare att upptäcka sitt personliga varumärke och lär dem se sig själva utifrån hur deras kunder och fans ser dem. Det handlar om att förstå hur den media vi syns i fungerar och därigenom kunna matcha det egna varumärket både offline och online, berättar Karin.
Även i den digitala världen spelar det roll hur du presenterar dig, säger de unisont. Det har blivit än mer tydligt nu, när fler och fler möten sker digitalt, att presentationsteknik via skärm är viktigt. Du behöver kunna förmedla ditt budskap, titta in i kameran och vara medveten om din publik. Och åhöraren blir distraherad av röriga bakgrunder, eller när det är dåligt ljud och ljus. Det kan även krävas lite mer make-up för att synas tydligt i rutan. Men det absolut viktigaste med digital styling är att ha samma uttryck online och offline, så att din kund känner igen dig, säger Karin.
Vår mamma gör fantastiska kavajer under varumärket GareDeRobe. Kavajer som har klätt tusentals kvinnor genom åren. Tidlösa plagg som passar både ett viktigt möte på jobbet, föreläsningar eller fest. “GareDeRobe’s kavajer är Powerkläder”, utbrast en överförtjust kund. Det visar hur viktigt det är att ha rätt ”rustning” i rätt sammanhang, berättar systrarna Karin och Linda.
Hur har pandemin påverkat er och ert arbete?
Världen har ju förändrats enormt under denna tid och så även våra arbetssätt. För mig har Corona inneburit att hela familjen arbetar hemifrån, så det har naturligtvis varit en stor omställning. I stället för att ta på sig byxor och kavaj och gå hemifrån är det kavaj och mysbyxor som gäller i vårt hemmakontor. Så tror jag många haft det, säger Linda.
De tycker båda att det varit lättare att få till möten med människor när alla tvingats att arbeta hemma. Att snabbt kunna koppla upp sig via datorn, istället för att behöva resa iväg, har gett mer tid och mindre stress.
Karin berättar att hon engagerar sig som fritidspolitiker och har i stort sett haft alla möten digitalt med de nämnder hon sitter i. Och nu senast möttes hela kommunfullmäktige upp i ett digitalt möte, vilket fungerade alldeles utmärkt. I framtiden, när vi är tillbaka i något nytt normaltillstånd, så tror jag på en ännu bättre balans mellan det digitala och det verkliga mötet. Det är också något som vi förutsett sedan lång tid tillbaka när vi utvecklat vår tjänst digital styling, säger hon.
Digital styling à la Karin & Linda
– Vi fokuserar på helheten, dvs alltifrån personligt varumärke och personlig stil till social interaktion och hur detta presenteras både online och offline, förklarar Linda.
Digital Styling handlar om att vara medveten om sitt personliga varumärke, att vara tydlig så att kunden känner tilltro och delaktighet med dig. När kunden känner närhet till dig skapas en långsiktig relation som varar. – Med digital styling så går vi till kärnan med vad som driver dig. Om du nyttjar dina personliga drivkrafter blir styrkan i ditt företagande självgående och ditt varför blir också något du kan dela med din kund. Vi arbetar med ett verktyg där vi hjälper vår kund att ställa rätt frågor för att bli tydlig inför sig själv och andra. I skolan får du din tekniska kompetens som visar vad du kan och du lär dig hur viktigt det är med din socialkompetens för att kunna ge service och föra dig. Mycket av detta förmedlar du även med din estetiska kompetens. Estetisk kompetens handlar främst om att passa in men också om att sticka ut. Det är här styling kommer in i Digital styling, poängterar Karin.
Och vad händer härnäst?
Vi lanserar vår första digitala utbildning där du lär dig grunderna med digital styling. Vi kommer även att erbjuda fler digitala föreläsningar. Det ser vi fram emot, avslutar Karin och Linda.
ERBJUDANDE 20% rabatt på Karin & Lindas kurs i DIGITAL STYLING I denna kurs får du tillgång till grunderna i Digital Styling. Du får lära känna Karin & Linda. Vi hjälper dig i hur ska du tänka för att skapa din plattform för ditt personliga samt företagsvarumärke. Rabattkod: wib . Läs mer – klicka här.