Prisade entreprenören Kristina Lindhe, grundare och kreativ chef på Lexington Company, har gjort en imponerande resa med livsstils-varumärket Lexington sedan starten för drygt 20 år sedan.
Den då populära New England-stilen var stor på klädsidan men inte inom inredning. Kristina upptäckte en lucka och satsade fullt ut för att skapa ett internationellt varumärke. Idag finns Lexington representerat med produkter inom kategorierna Home och Fashion i över 20 länder och efterfrågas världen över.
Att bli entreprenör var inte något Kristina planerade för. Hon utbildade sig till lärare, men under sin mammaledighet från lärarjobbet så provade hon på att driva två sommaröppna inredningsbutiker och där väcktes tanken att det faktiskt skulle kunna gå att försörja sig på det stora intresset för design, färg och form. Dessutom hade hon en känsla för både trender och tajming. Under en tid prövade hon även på att exportera ullfilltar från Norrland. Det här gav både insikter och erfarenheter såväl som värdefulla kontakter ute i Europa, vilket senare visade sig vara till stor nytta.
När Kristina bestämde sig för att satsa på Lexington så var det “all in” direkt från start och alla andra projekt lades ner. Lexington skulle bli ett internationellt varumärke att räkna med. Den första kollektionen bestod av plädar och lakan som levererades av en fabrik i Portugal. De första investeringarna, förutom produktion av varor, var att säkra upp varumärket Lexington och skaffa ett litet kontor i Stockholm. Våren 1997 var allt klart för lansering och Kristina skötte företagets alla sysslor på egen hand. Ett år senare började hon anställa säljare och kontakta lämpliga distributörer.
Sedan dess är framgångssagan ett faktum. Kristinas man Tommy gick in i bolaget på heltid och avlastade Kristina från uppgifter som sälj och export så att hon kunde inrikta sig på design och produktion. Bolaget börsnoterades 2015, som en viktig del i att fortsatt kunna satsa på det långsiktiga arbetet att skapa och utveckla idéer.
Kristina Lindhes entreprenörsresa har uppmärksammats med en mängd olika priser och utmärkelser och hon är en flitigt anlitad föreläsare och inspiratör i näringslivet. Med ett starkt engagemang för jämställdhet inom affärsvärlden instiftar hon nu ett stipendium tillsammans med Lexington. Syftet är att stötta kvinnligt entreprenörskap, där stipendiaten får Kristina Lindhe som mentor under ett års tid samt även ett ekonomiskt tillskott.
Om Lexington Company:
Livsstilsvarumärket Lexington® finns representerat med produkter inom kategorierna Home och Fashion i över 20 länder. Främst i Europa, men även i Asien, USA och Australien. The Lexington Company AB driver 25 egna Lexington Concept Stores i Skandinavien. Lexingtons egen Online Store levererar produkter till 18 marknader och varumärket finns också representerat hos många ledande E-tailers runt om i Europa. Huvudkontoret finns i Stockholm där all design, produktutveckling, marknadsföring och koncept utvecklas. Lexington har dotterbolag i sex länder.