Cath vill förändra världen med tydlighet

Cath Blomkvist är den innovativa kommunikatören bakom företaget Comcath, vars passion är tydliga budskap. Med sitt egna koncept, Mangometoden, vill hon förenkla förändringar, förbättra kommunikationen och skapa bättre relationer mellan ledning och medarbetare.

Fascinationen för kommunikation började redan som liten, berättar Cath inledningsvis. Hon har alltid mått dåligt när något varit otydligt och har tidigt – på grund av en mamma som inte mått så bra – försökt förstå andra och på så sätt kunna förutspå beteendemönster.

– Det blev ett sätt att undvika konflikt och ligga steget före hela tiden. Idag är jag tacksam för mina erfarenheter, de har gjort mig till den jag är idag – men då var det tufft, berättar Cath.

Kanske är det också därför som Cath aldrig varit rädd för att förändras. Med över 40 adresser i bagaget och flera olika spännande uppdrag, däribland som förändringskommunikatör på Ericsson dit hon blev headhuntad, kan man lugnt säga att Cath är en expert på förändring.

Vad har varit den tuffaste förändringen du behövt gå igenom?

– Det var när jag gick in i väggen och förlorade förmågan att läsa och skriva. Det var oerhört traumatiskt, för mig är ju kommunikation inte bara ett arbete utan också min identitet. Jag var en kommunikatör utan förmågan att kommunicera – jag förlorade allt som var viktigt.

I början berättar Cath att hon skämdes väldigt mycket när hon inte längre kunde prestera på samma sätt som tidigare, men tack vare sin sambo kunde hon efter tre år av nyutbildning, mental träning, vila och ren viljekraft återigen komma tillbaka till arbete.
– Jag fick ingen hjälp till att lära om, bara till att hantera traumat. Jag hoppas att det är annorlunda idag, för det är en väldigt tuff grej att göra – att börja om på nytt, berättar hon.
Numer är Cath bättre på att balansera arbete och vila genom att dra tydliga gränser, men också för att hon blivit en hejare på att effektivisera sitt arbete.

Varför är tydlighet så viktigt i en förändring?

Därför att utan tydlighet blir det ingen förändring, eftersom att de som ska förändras inte vet hur de ska bära sig åt. Det är här jag märker att det kan uppstå problem, när ledningen glömmer bort att förändringar inom verksamheten också kräver att medarbetarna förändras. Det som förändringsledarna anser vara tydligt kan ibland uppfattas som otydligt för medarbetarna och då är det viktigt att kunna möta medarbetarna utifrån var de befinner sig, så att de förstår vad som förväntas, förklarar Cath.

Cath använder sig av den egenkonstruerade Mangometoden, en metod för att lära andra tackla förändring.

– Mangometoden bygger på Cullbergs kriskurva och är egentligen rätt enkel i teorin; när något förändras eller händer så reagerar man. Genom att förutsäga dessa beteenden så kan man med kommunikativa verktyg också förenkla förändringen – det är det som kan vara lite klurigt, så här skräddarsys metoden alltid utefter kundens förändringsbehov.

Avslutningsvis, vad är det roligaste med förändringskommunikation?

– Att se förändringen och möjligheten till att förbättra världen – hur klyschigt det än låter. Tydlighet förbättrar alla relationer, man förstår varandra bättre, man blir gladare och man bidrar till en bättre värld. Det blir en kedjereaktion och när man vet att man startat en sådan effekt – ja, det är bara så häftigt.

För kontakt:

Cath Blomkvist
Comcath.se

Text: Johanna Järvstråt
Foto: Kent Olsson