Tackar du oftare ja än nej och kommer på först i efterhand att du egentligen inte hinner? Då är det dags att rensa i kalendern och byta vana, så att du får mer tid över, blir effektivare och får ett mer hållbart liv i längden.
Här kommer mina 5 bästa tips för att få en hållbar kalender och en enklare vardag :
- Ägna dig till fritidsaktiviteter som du blir glad och mår bra av. Rensa bort de som inte fyller dig med energi.
- Tacka ja till möten där du har en tydlig roll, vet vad du ska bidra med och som helst av allt hjälper dig komma framåt i ditt arbete.
- Om du är osäker, fråga om syfte och mål med mötet och vad som förväntas av dig.
- Planera in max 3 möten eller totalt 3 timmars mötestid per arbetsdag och max 3 fritidsaktiviteter per vecka (gäller även familjeaktiviteter).
- Planera in 20 minuter innan och efter varje möte. Innan mötet förbereder du dig genom att läsa igenom tidigare protokoll, agenda och resultat av dina att-göra-uppgifter. Glöm inte att fylla på kaffe- eller tekoppen innan mötet börjar! Efter mötet summerar och planerar du in det du ska göra till nästa möte. Hinner du göra uppgifterna direkt efter mötet är det toppen!
- Boka in/blocka en arbetsdag i veckan som du bara ägnar åt dig själv, att-göra-uppgifter och planering.
Börja inte med allt på en gång utan ta en punkt i taget och gå vidare till nästa när du känner dig redo, det ökar dina chanser att lyckas!
BONUSTIPS
Gå utanför boxen, ställ dig följande frågor:
- Behöver mötet vara en timme? Kan det vara 20, 30, eller 45 minuter istället?
- Behöver vi träffas eller kan vi ta det på telefon eller video/Skype?
- Kan beslutet tas utan ett möte, tex. via e-post istället?
Brita Hahne
Organisatör och senior arbetsmiljöspecialist
Smpl – Organiserad enkelhet
www.smpl.nu